روستای ارا

مطالبی در باره ی ارا

روستای ارا

مطالبی در باره ی ارا

روستای ارا
درباره : تک نگاری ایالت فلورین! موقعیت: روستای ارا یکی از روستاهای کوهستانی وخوش آب وهوای بخش چهار دانگه ی ساری است. این روستا در 105 کیلومتری شهرستان ساری ودر35کیلومتری کیاسر (مرکز بخش چهار دانگه) و81کیلو متری دامغان و95کیلومتری سمنان واقع شده است آب وهوای آن در زمستان سرد ودر تابستان معتدل است این روستا به دو بـخش (جنگلی،کوهستانی) تقـسیم می شود.نام این روستا در اغلب نقشه های جغرافیایی نـیامده است؟! اکثر راه های متصل به این روستا ( چه از ساری ، چه از دامغان وچه از سمنان)جز چند کیلومترآسفالت است جمعیت ،زبان وشغل: این روستابیش از200خانوار جـمعّیت دارد که حدود 100 خانوار در روسـتای اراء ساکن هستند وبقیه در شهر های سمنان،ساری،دامغان،قم و تهران وشهرهای دیگر زنـدگی می کنند،مـردم این روسـتا دارای مذهب شـیعه هستند،زبان مردم این روستا محلی مازندرانی(طبری)است .کار اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است معادن :در این روستا معادن مختلفی وجود دارد که از قدیم الایام از آن بهره برداری می شد مثل ،زغال سنگ و فلورین،. . . که بعضی ها به شوخی و به خاطر نیامدن نام این روستا در نقشه های جغرافیا وبه خاطر معدن فلـورین،به این روسـتا ایالت فلورین می گویند!. استفاده از محتوای این وبلاک با ذکر منبع بلامانع است.
پیام های کوتاه
  • ۵ بهمن ۹۱ , ۱۷:۰۰
    کو؟
بایگانی
آخرین مطالب
نویسندگان

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

۰ نظر ۳۱ فروردين ۹۲ ، ۱۵:۵۰
 
اَی وَنگ شام اذان بموئه مِه گوش       مِه تن بِلَرزِسُّ و مِه دل بموئه جوش

 هی روزّه شو کُمّی و شو ره کمّی روز    ناگهون گننه بُرو چاکسِ دوش

 

۰ نظر ۳۱ فروردين ۹۲ ، ۱۵:۲۶

خدا مردا ر زوتر از زنا  بیافریه          همیشه اصل بهتر از کپیه            

گنه نا،نا  هرگز این جوری نیه     مرد ا چکنویس و زنا پاکنویس بیه

خدا مرد ها را زودتر از زن ها آفرید      

     همیشه اصل بهتر از کپی است

می گوید: نه، نه  هرگز این جوری نبود     

مرد ها چکنویس و زن ها پاکنویس ( خدا) هستند

با الهام از سروده های محلی مازنی     88/09/15

۰ نظر ۳۱ فروردين ۹۲ ، ۱۵:۲۲

تصاویری از روستای ارا ( ایرا) لاریحان - زادگاه علامه حسن زاده


http://www.ugo.cn/photo/IR/fr/27798.htm

۰ نظر ۳۱ فروردين ۹۲ ، ۱۵:۰۳
۰ نظر ۱۸ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۳۴
زلزله اغلب بدون اطلاع قبلی و گاه شدید رخ می‌دهد و از همین رو شناختن مناطق پرخطر و برنامه‌ریزی پیشگیرانه موجب کاهش خطرات جدی و جراحت و فوت ناشی از آن می‌شود.
این درحالیست که برنامه‌های آموزش مقابله با زلزله در کاهش مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از زلزله بسیار موثر بوده است و به این ترتیب خود مردم در خانه‌ها یا اداره‌هایشان می‌توانند اقدامات پیشگیرانه زیادی را انجام دهند تا خطر کم شود.

در این رابطه امدادگران هلال‌احمر بر این نکته اشاره دارند که حفاظ و بست برای طبقات، احتمال افتادن اشیا و ایجاد آسیب را کم می‌کند. نگهداری یک کیت یا بسته نجات زلزله در خانه و یا اداره نیز بخش مهمی از این آمادگی به شمار می‌رود.

همچنین در خانه، برنامه آمادگی زلزله عبارت است از نگهداری یک کیت زلزله و اطمینان از این که ساختمان از نظر سازه‌ای به قدر کافی مستحکم است. اطلاعات لازم برای تهیه یک کیت زلزله را نیز می‌توان از هلال‌احمر بدست آورد.

امدادگران اذعان می‌کنند: هنگام وقوع یک زلزله، افرادی که در خانه هستند باید با پناه بردن به زیر یک میز محکم، خود را از اشیاء در حال سقوط و شیشه‌ها محفوظ نگه دارند. پس از زلزله، مردم باید از ساختمان‌ها بیرون بیایند و در محوطه‌های باز گردهم آیند و خود را برای پس‌لرزه‌ها آماده کنند. به علاوه باید به اخبار اورژانس مربوطه از رادیو گوش بدهند و از ساختمان‌هایی که به شدت آسیب دیده است دور شوند و از مناطق ساحلی که خطر سونامی هست، نیز فاصله بگیرند.

در بسیاری از کشورها، آژانس‌های اضطراری دولت، برنامه‌های واکنش به زلزله ترتیب داده است. در برخی مناطق پرمخاطره مانند ژاپن و مکزیک، هم‌ اکنون زلزله‌نگارهای پیشرفته و قوی در مناطق شهری به اداره مرکز متصل شده است که در عرض چند دقیقه پس از یک زلزله، بزرگا قابل ثبت است و مرکز زلزله در نقشه نمایش داده می‌شود و اطلاعات مربوط به شدت تکانه توسط رادیو مخابره می‌شود تا در کمک‌رسانی استفاده شود.

اقدامات قبل از وقوع زلزله

مقاوم‌سازی در سقف و فونداسیون، محکم کردن چراغ‌ها و روشنایی‌ها به سقف و پیروی از استانداردهای مربوط به زلزله در ساختمان‌ها به کاهش اثر و شدت زمین‌لرزه منجر می‌شود.

پیشگیری و کاهش خطرات در خانه

• قفسه‌ها را به دیوارها محکم کنید.

• اجسام بزرگ و سنگین را در قفسه‌های پایین‌تر قرار دهید.

• اقلام شکستنی نظیر شیشه‌های آذوقه، لیوان‌ها و ظروف چینی را در طبقات پایین کابینت نگهدارید و درب آن را محکم ببندید.

• وسایل سنگین نظیر تابلوها و آینه‌ها را دور از تختخواب، صندلی و محل نشستن افراد آویزان کنید.

• روشنایی‌ها را ثابت و محکم کنید.

• سیم‌کشی‌های معیوب و فرسوده و نشتی اتصالات گاز را برطرف کنید چرا که خطر آتش‌سوزی دارد.

• آبگرمکن را به دیوار و کف محکم کنید.

• هرگونه شکاف عمیق را در سقف و یا فوندانسیون خانه تعمیر و در صورت وجود آسیب و شکاف ساختمانی در خانه با یک کارشناس مشورت کنید.

• محصولات قابل اشتعال مانند اسپری حشره‌کش را به شکلی امن در کابینت‌های دربسته و در قسمت پایین قرار دهید.

مکان‌های امن در خانه و خارج خانه

• زیر مبلمان و اثاثیه محکم و سنگین نظیر میز.

• کنار یک دیوار داخلی

• دور از جاهایی که احتمال ریختن خرده شیشه وجود دارد مانند نزدیک پنجره، آینه، تابلو و یا جایی که قفسه‌های سنگین احتمال سقوط دارد.

• در فضای باز، دوری از ساختمان‌ها، درخت، خطوط تلفن و برق، پل‌های هوایی توصیه می‌شود.

آموزش خود و اعضای خانواده

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زلزله با ستاد حوادث غیرمترقبه و یا جمعیت هلال‌احمر منطقه خود و تلفن‌ ندای امداد جمعیت (147) تماس بگیرد.

به کودکان بیاموزید که به چه شکل و چه موقع برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 115،110 و یا آتش‌نشانی و یا مراکز دیگر تماس بگیرند.

به تمامی اعضای خانواده خود بیاموزید که چگونه و چه وقت جریان گاز و آب و اتصال برق را قطع کنند.

همراه داشتن وسایل ضروری (بسته نجات)

• چراغ قوه و رادیوی کوچک با باتری اضافه

• کیف کمک‌های اولیه و دستورالعمل استفاده از آن

• دربازکن ساده

• داروهای لازم و ضروری

• کارت‌های اعتباری و پول نقد

• کفش‌های مناسب

طرح یک برنامه ارتباط اضطراری

از آنجا که احتمال می‌رود اعضای خانواده هنگام وقوع زلزله از هم جدا باشند (زمانی که بزرگترها در محل کار و بچه‌ها در مدرسه هستند)، باید برنامه‌ای برای دور هم جمع شدن بعد از حادثه وجود داشته باشد.

از یک دوست یا فامیل در خارج از شهر محل زندگی خود بخواهید رابط اعضای خانواده باشد تا همه براحتی و در صورت نیاز با وی ارتباط برقرار کنند، زیرا پس از حادثه برقراری تماس با مسافت‌های طولانی راحت‌تر است. مطمئن شوید که تمامی اعضای خانواده اسم، آدرس و شمار تلفن فرد رابط را همراه دارند.
منبع : شهر
۰ نظر ۰۲ فروردين ۹۲ ، ۰۸:۰۰