قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور
اصل دوم - انتخابات
الف - کیفیت انتخابات
ماده 17 - انتخاب اعضاء شورای روستا و شهر [31]به صورت مستقیم، عمومی، با رأی مخفی و اکثریت نسبی آراء خواهد بود.
تبصره - در صورتی که آرای دو یا چند نفر از داوطلبان مساوی باشد اولویت با
ایثارگران میباشد و در صورت نبودن افراد مذکور اولویت با فرد یاافرادی
است که دارای مدرک تحصیلی بالاتر هستند و در صورت یکسان بودن مدرک تحصیلی
ملاک انتخاب قرعه است.
ماده 17 مکرر - وزارت کشور میتواند با هماهنگی هیأت مرکزی نظارت
برانتخابات، قرائت و شمارش آراء را در تمام یا تعدادی از حوزههای
انتخابیه با استفاده ازرایانه انجام دهد.[32]
ماده 18 - در هر نوبت انتخابات هر شخص واجد شرایط حق دارد فقط یک بار در یک شعبه اخذ رأی با ارائه شناسنامه رأی دهد.
تبصره - در انتخابات میاندورهای، در هر حوزه کسانی حق رأی دارند که
درانتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند یا در هیچ حوزهای
رأی نداده باشند.[33]
ماده 19 - در موارد زیر برگهای رأی باطل میشود ولی جزو آرای مأخوذه
محسوب میگردد و مراتب در صورتجلسه قید و برگهای رأی مذکورضمیمه صورتجلسه
خواهد شد:
الف - آراء ناخوانا باشد.
ب - آرائی که از طریق خرید و فروش به دستآمده باشد.
ج - آرائی که دارای نام رأی دهنده یا امضاء یا اثر انگشت وی باشد.
د - آرائی که کلاً حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأیید شده باشد.
هـ - آرائی که سفید به صندوق ریخته شده باشد.
تبصره - چنانچه برگ رأی مشتمل بر اسامی خوانا و ناخوانا باشد فقط اسامی ناخوانا باطل خواهد بود.
ماده 20 - در موارد زیر برگهای رأی باطل میشود و جزو آرای مأخوذه محسوب
نمیگردد و مراتب در صورتجلسه قید و برگهای رأی مذکورضمیمه صورتجلسه
خواهد شد:
الف - کل آرای صندوقی که فاقد لاک و مهر یا پلمپ[34] انتخاباتی باشد.
ب - کل آرای مندرج در صورتجلسهای که صندوق اخذ رأی آن فاقد اوراق رأی با برگهای تعرفه باشد.
ج - آرائی که زائد بر تعداد تعرفه باشد.
د - آرائی که فاقد مهر انتخاباتی باشد.
هـ - آرائی که روی ورقهای غیر از برگ رأی انتخاباتی نوشته شده باشد.
و - آرای کسانی که به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشند.
ز - آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی اخذ شده باشد.
ح - آرایی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد.
ط - آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد.
ی - آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد.
ک - آرایی که با تقلب و تزویر "در تعرفهها، آرا، صورتجلسهها و شمارش" به دست آمده باشد.
تبصره 1 - آرای زاید مذکور در بند(ج) به قید قرعه از کل برگهای رأی کسر میشود.
تبصره 2 - چنانچه احراز شود که رأی دهنده بیش از یک برگ رأی به صندوق
ریخته باشد، همه اوراق وی باطل است و جزء آرای مأخوذه محسوبنخواهد شد.
ماده 21 - در صورتی که در برگ رأی علاوه بر اسامی نامزدهای تأیید شده
اسامی دیگر نوشته شده باشد، برگ رأی باطل نیست و فقط اسامی اضافهخوانده
نمیشود.
ماده 22 - در صورتی که اسامی نوشته شده در برگ رأی بیش از تعداد لازم باشد، اسامی اضافه از آخر خوانده نمیشود.
ماده 23 - در صورتی که در برگ رأی نام یک داوطلب چند بار نوشته شده باشد فقط یک رأی برای او محسوب میشود.
ماده 24 - در حوزههای انتخابیهای که تا ده نفر نامزد انتخاباتی داشته
باشد نامزدها میتوانند به تنهایی یا اشتراک برای هر یک از شعبههای ثبت
نامو اخذ رأی و در حوزههای انتخابیهای که بیش از دهنفر نامزد داشته
باشد برای هر پنج شعبه ثبت نام و اخذ رأی یک نفر نماینده جهت حضور در
محلشعب اخذ رأی به هیأت اجرائی معرفی نمایند.
تبصره - چنانچه نمایندگان کاندیداها تخلفی در شعب اخذ رأی مشاهده نمایند
بدون دخالت مراتب را به هیأت اجرائی و نظارت کتباً اعلام خواهندنمود.
ب - شرایط انتخابکنندگان و انتخابشوندگان
ماده 25 - انتخابکنندگان باید دارای شرایط زیر باشند:
1 - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
2 - حداقل سن 18سال[35] تمام در روز اخذ رأی .
3 - سکونت حداقل یک سال در محل اخذ رأی ، به استثنای شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت.
تبصره - کسانی که محل کار آنان خارج از محدوده حوزه انتخابیه باشد ولی
افراد تحت تکفل آنان مانند همسر و فرزندان حداقل یک سال قبل ازانتخابات در
حوزه انتخابیه سکونت داشته باشند میتوانند در همان حوزه رأی دهند.
ماده 26 - انتخابشوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:
الف - تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
ب - حداقل سن 25 سال تمام.[36]
ج - اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه.
د - ابراز وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
هـ - دارابودن سواد خواندن و نوشتن برای شورای روستاهای تا دویست خانوار و
داشتن مدرک دیپلم برای شورای روستاهای بالای دویست خانوار، داشتن حداقل
مدرک فوقدیپلم یا معادل آن برای شورای شهرهای تا بیستهزارنفرجمعیت،داشتن
حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن برای شورای شهرهای بالای بیست
هزارنفرجمعیت.[37]
و - دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت دائم از خدمت برای مردان.[38]
تبصره 1 - اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
تبصره 2 - اعضاء شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار
نمایند. تغییر محل سکونت هر یک از اعضاء شورا از محدودهحوزه انتخابیه به
خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد.
م
ماده 68 - وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا[86] عبارت است از:
الف - نظارت و پیگیری[87] بر حسن اجراء مصوبات[88] شورای اسلامی روستا.
ب - ارائه پیشنهاد جهت رفع کمبودها، نارساییها و نیازها به مقامات ذیربط.
مقامات مذکور موظف به بررسی پیشنهادها و ارائه پاسخ ، حداکثر ظرف مدت
دوماه، به شورا هستند. در صورت عدم ارائه پاسخ در موعد مقرر، مراتب برای
پیگیریقانونی به اطلاع مقامات مافوق میرسد.[89]
ج - تشکیل گردهمایی عمومی جهت ارائه گزارش کار و دریافت پیشنهادها و
پاسخبه سؤالات و جلب مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا حداقل
دو بار درسال و با پانزده روز اعلام قبلی.[90]
د - تبیین و توجیه سیاستهای دولت وتشویق وترغیب روستاییان جهت اجراء سیاستهای مذکور.
هـ - نظارت و پیگیری اجراء طرحها و پروژههای عمرانی اختصاص یافته به روستا.
و - همکاری با مسؤولان ذیربط برای احداث، اداره، نگهداری و بهرهبرداری از
تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا درحدود
امکانات.
ز - کمکرسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث
غیر مترقبه و نیز کمک به مستمندان و خانوادههای بیسرپرستبا استفاده از
خودیاریهای محلی.
ح - تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها.
ط - پیگیری شکایات اهالی روستا از ادارات حوزه مربوط از طریق مقاماتمسؤول.[91]
ی - همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی حسب درخواست بخشدار.[92]
ک - ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجراء فعالیتهای تولیدی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی.
ل - فراهمنمودن زمینه مشارکت و جلب همکاری مردم در جهت ایجاد و
توسعهنهادهای مدنی، کتابخانه و مراکز فرهنگی، بهبود و ارتقای فرهنگی اقشار
مختلف به ویژهجوانان و بانوان و برنامهریزی در انجام خدمات اجتماعی،
اقتصادی، عمرانی، بهداشتی،فرهنگی، آموزشی، سوادآموزی و سایر امور با
موافقت و هماهنگی مراجع ذیربط.[93]
م - انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آئیننامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم.
تبصره - عزل دهیار با رأی اکثریت اعضاء شورای اسلامی روستا بر اساس
آئیننامه مربوط انجام میشود و به بخشدار جهت صدور حکم عزلاعلام میگردد.
ن - ایجاد زمینه مناسب برای توسعه اشتغال و جلب مشارکتهای عمومی درجهت گسترش فعالیتهای تولیدی.[94]
س - مشارکت در تهیه طرحهای هادی روستا و بهسازی بافتهای فرسوده و ضوابط ومقررات ساخت و ساز. [95]
ع - نظارت بر حسن اجراء مقررات مربوط به حفاظت و بهسازی محیط زیستروستا و
بهرهبرداری از منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ عمران،
مزارع،باغها، مراتع، جنگلها، محدودههای زیست محیطی، احیاء و لایروبی
قنوات و نهرهایمتروکه و ارائه طرح و پیشنهاد در این زمینهها به شورای
بخش. [96]
ف - بررسی برنامههای پیشنهادی ارگانهای اجرائی در زمینههای
اجتماعی،اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از
نظر تطبیق باضرورتهای موجود در حوزه انتخابیه شورا و ارائه گزارش
نارساییها به شورای مافوق ومراجع اجرائی ذیربط. [97]
ص - نظارت بر حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال وداراییهای روستا. [98]
ماده 68 مکرر - هر تیره از عشایر کوچرو کشور با حداقل بیست خانوار در
حکمروستا (ده) بوده و شورای عشایری با وظایف و اختیارات شورای روستا در
آن تیره تشکیلمیگردد. شورای عشایری مذکور در زمان تشکیل شورای بخش محل
استقرار خود همانندشورای روستا مشارکت خواهد داشت.
همکاری در امور مربوط به دام، مرتع و کوچ جزو وظایف شورای عشایری خواهدبود.[99]
ماده 69 - دهیار به مدت چهار سال انتخاب و وظایف زیر را بهعهده دارد :
1 - اجراء مصوبات شورای روستا.
2 - همکاری با نیروی انتظامی درخصوص اعلام وقوع جرائم، اجراء مقرراتخدمت وظیفه عمومی، حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.
3 - اعلان فرامین و قوانین و مقررات عمومی.
4 - همکاری در حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال وداراییهای روستا.
5 - همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفایوظایف آنان.
6 - مراقبت در اجراء مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برایتأمین بهداشت محیط.
7 - همکاری با سازمانهای ثبت احوال و اسناد درجهت ثبت وقایع چهارگانهسجلی و اسناد و املاک.
8 - همکاری با مسؤولین ذیربط در جهت حفظ، نگهداری و بهرهبرداری منابعطبیعی و میراث فرهنگی واقع در روستا.
9 - اجراء طرحهای عمرانی و خدماتی در محدوده روستا در صورت آمادگی باتأیید کمیته برنامهریزی شهرستان.
10 - تشکیل پرونده برای ایجاد بناها، تأسیسات و تفکیک اراضی در محدودهقانونی روستا و ارجاع به بخشداری جهت صدور مجوز.
تبصره - درآمد حاصل از وصول عوارض مربوط به اجراء این بند در امور عمومیروستا و زیرنظر شورای روستا هزینه میشود.[100]
11- تشکیل پرونده صدور پروانه ساختمان برای ایجاد بناها و تأسیسات واقع در
محدوده قانونی روستا پس از هماهنگی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و أخذ
نظرات فنی نهاد مذکور در چهارچوب ضوابط و مقررات طرحهای هادی مصوب
روستا.[101]
منبع: سایت شورای نگهبان http://www.shora-gc.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News&ID=0f7b1716-add6-4f60-92b2-df1e656003df&LayoutID=26486264-caf3-4edb-b140-ba753a5c0890&CategoryID=ff0668dd-649c-4d53-a9ba-23ec1caed3be